Gröna diamanten

På Gröna diamanten går barn i åldrarna 3-5 år. Vi som arbetar på Gröna diamanten har ett helhetstänkande kring barnet och utgår ifrån varje barns behov. Vi uppmuntrar barnet att vara sig själv, och hjälper dem på vägen till att bli självständiga och harmoniska. Vi arbetar utifrån mottot, ”Hjälp mig att göra det själv”.  Vi har ett gediget och genomtänkt montessorimaterial som barnen har god hjälp av i sin utveckling inom olika ämnesområden och som stämmer väl överens med förskolans läroplan.

Varje dag tillbringar vi också mycket tid i vår utomhusmiljö, där barnen kan röra sig fritt på stora ytor och utveckla grovmotorik och samspel med varandra. 

Matematik finns överallt och det är just det som gör det så spännande. Vi vill få barnen intresserade och låta dem upptäcka det roliga med matematik. På våra samlingar tar vi upp ämnen som varför en tung båt kan flyta, geometri där vi pratar om olika matematiska former, mattelekar med mera. På våra äventyrsgrupper ute i skogen väver vi också in matematik, till exempel enkla koordinatsystem. Vi vill på ett skojigt sätt ge barnen de matematiska grunderna för att de sedan ska kunna bygga vidare på det när de när de kommer upp i skolan.

Vi följer riktlinjerna i vår läroplan om att barnen ska ges möjlighet till att intressera sig för språk både i tal och skrift. Detta gör vi på ett lekfullt sätt där vi arbetar för att utöka barnens ordförråd, har högläsning, leker med ord, rim och ramsor, prepositioner och tränar på att skriva allt från enstaka bokstäver till ord och meningar. Vi vet hur viktigt detta område är och vi vill öppna upp för att barnens intresse för språket ska öka och att de ska bli inspirerade till att vilja skriva och läsa.

Med jämna mellanrum fördjupar vi oss i olika ämnesområden, såsom modersmål. Vi tar bland annat hjälp av våra familjer med olika modersmål i vår barngrupp och lär oss siffrorna 1-10, alfabetet, fraser, sånger, seder och mycket annat. Vi arbetar även med våra digitala verktyg för att ta reda på fakta och information om de olika språken och länderna.

Barnen får använda sig av digitalisering bland annat med hjälp av sagor och sånger som läses in med QR-kod. Vi arbetar även med koder och programmering i olika former såsom att tex baka (följa ett recept).

Vi arbetar med tecken som vi använder som alternativ kommunikation (TAKK) tillsammans med det talade språket i samlingar och i den dagliga verksamheten. För att göra barnen medvetna om olika ljud gör vi övningar där vi använder vårt sinne hörseln.

Se mig. Jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen. Jag kommer göra avtryck.

Maria Montessoris budskap ”hjälp mig att göra det själv” är ledstjärnan i vårt arbete. Det innebär att barnet ställs i centrum för inlärningen, och att lärandet utgår från varje barns unika inre behov och intresse. Olikhet är utgångspunkten. Alla sinnen används vid inlärning och klassrummen speciellt anpassade för att stimulera nyfikenhet. Var barnet befinner sig i sitt eget individuella utvecklingsstadium är viktigt och avgörande för att främja inlärningen. Vi tror på kraften i nyfikna och trygga barn. Alla unika, drivna och kompetenta. Se mig och mina behov – för jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen – det motiverar, stärker och skapar meningsfullhet. Det jag kan, gör och den jag är och blir – kommer göra avtryck i världen.



Friskola och ekonomisk förening

Varbergs Montessoriskola är en friskola som drivs som en ekonomisk förening. Vi är inte någon vinstdrivande friskola och det finns inga ägare eller andra huvudmän som tar ut någon ersättning. Eventuellt ekonomiskt överskott återinvesteras för att utveckla verksamhetens kvalitet.

Mer om föreningen

Vi uppmuntrar barnet att vara sig själv, och hjälper dem på vägen till att bli självständiga och harmoniska.