Kontakta oss

Om oss

Vår idé

…vi tror på varje människas inneboende vilja att utvecklas,
ta ansvar, bidra och engagera sig. 

Vår vision

…är en värld som börjar med barnen. Där varje människas bidrag till helheten får ta plats, värdesätts och blomstrar.

Vårt förhållningssätt

Montessoripedagogikens kännetecken handlar först och främst om en tilltro till barnets förmåga, kapacitet och intelligens. Barnets starka behov och vilja att upptäcka, att pröva och att lära sig om sig själva och sin omvärld. Barn genomgår samma utvecklingsfaser i alla miljöer och kulturer och över tid.

Montessoripedagogiken bygger på barns behov i olika skeenden av livet och tar sin utgångspunkt i barnets psykiska utveckling. Pedagogiken syftar till att ge barn möjlighet att utvecklas till fördomsfria, öppna, nyfikna och ifrågasättande vuxna som vågar stå för sina åsikter. Vuxna som har förståelse för ekologi och insikt om att vi bor på en jord med ändliga resurser och som förstår att samexistens och fred är den rätta och enda vägen för mänskligheten.

Vi följer de nationella läroplanerna men glädjande nog har Svenska Montessoriförbundet nu också tagit fram en kursplan för Montessoriskolor som kopplar montessoripedagogiken till läroplanerna. Läs mer om Montessoripedagogiken på Svenska Montessoriförbundets webbplats.

Ledningsgruppen leder tillsammans med styrelsen verksamheten i både skola och förskola. Ledningsgruppen består av Ulrika Enander, Katrin Börjesson, Annika Nilsson och Jennie Andersson.

Förskola

På vår förskola kan vi ta emot barn från 1 år. Vi har två avdelningar för våra allra minsta barn 1-3 år, Gula och Röda diamanten. Flera av pedagogerna som arbetar med de minsta barn har specialutbildning i småbarnspedagogik. För de lite äldre barnen 3-6 år finns Gröna och Blåa diamanten. Blå och Gröna samarbetar dagligen genom att dela in barnen i mindre grupper och har då till stor del olika aktiviteter utomhus. Skolskogen i Brunnsberg är vårt andra klassrum. Vår utemiljö består av två gårdar. En lite mindre för de allra yngsta och en stor för våra äldre barn.

På Varbergs Montessoriskola tillämpar vi tre veckors inskolning. Maria Montessori var en av de första som beskrev anknytningsteorin, vilken idag är välkänd och vetenskapligt erkänd. Genom att ha tre veckors inskolning får det lilla barnet en chans att knyta an till nya vuxna. Men inskolning är också till för föräldrarna så att ni ska känna er trygga och bekväma med pedagogerna och förskolan. Trygga föräldrar ger trygga barn.

Undervisningen i förskolan tar sin utgångspunkt i montessorimetoden. Med hjälp av den når vi de nationella mål som beskrivs i Lpfö-18. Många av våra pedagoger har dubbla kompetenser med specialisering i montessorimetoden.

Vår specialpedagog arbetar nära pedagogerna i förskolan. Att tidigt sätta in stöd för barn kan vara avgörande för deras fortsatt skolgång. Vi arbetar mycket med tecken som stöd för att förstärka språkutvecklingen hos de små barnen.

Verksamheten leds av biträdande rektor Katrin Börjesson och rektor Ulrika Enander. Har ni frågor eller funderingar kring avgifter, kö mm så kontaktar ni vår administratör Annika Nilsson.

Förskolan drivs i formen av ett föräldrakooperativ, läs mer om vad det innebär här och ansök om plats här.