Person: Fikrije Ferati
Resurs, bla@vbgmo.se, 0722- 90 92 62
Blåa diamanten
På Blåa diamanten går barn i åldrarna 3-5 år. Vi som arbetar på Blåa diamanten har ett helhetstänkande kring barnet och utgår ifrån varje barns behov. Vi uppmuntrar barnet att vara sig själv, och hjälper dem på vägen till att bli självständiga och harmoniska. Vi arbetar utifrån mottot, ”Hjälp mig att göra det själv”. Vi har ett gediget och genomtänkt montessorimaterial som barnen har god hjälp av i sin utveckling inom olika ämnesområden och som stämmer väl överens med förskolans läroplan.

Varje dag är vi ute och leker på vår gård eller går promenader i närområdet och till skogen. I vår utomhusmiljö kan barnen röra sig fritt på stora ytor och utveckla grovmotorik och samspel med varandra. I skogen får vi leka tillsammans, öva samarbete, lära oss om djur och natur, lösa olika matematiska uppdrag, samt får röra på oss i en annan miljö. Vi uppskattar att få vara ute i naturen och kunna följa de olika årstiderna med hela kroppen och våra sinnen.
Vi arbetar också med matematikmålen ur Läroplanen Lpfö 18. Det kan till exempel handla om olika problemlösningar, experiment, räkna framlänges och baklänges, mäta, väga och jämföra, göra addition, lära oss om olika geometriska former med mera.
Med spännande sagolådor, roliga flanosagor och olika böcker ger vi barnen förutsättningar för att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter. Vi har rim, ramsor och sånger med rörelser och tecken, för att uppleva glädjen med att leka med ord och uttrycka sig på olika sätt. Vi använder oss också av Polyglutt där det finns böcker inlästa på olika språk. Barnen har ett stort intresse för det skrivna språket, och vi använder oss av montessorimaterialet för att utveckla det intresset. Eftersom barnen är på lite olika nivå kan det t.ex. vara att lära sig bokstävernas ljud med hjälp av sandpappersbokstäverna, skriva ljudenliga ord eller att läsa ord eller böcker.
Tillsammans med BeeBoten (en liten robot) lär barnen sig på ett lustfyllt sätt om programmering, buggar och loopar. Vi använder lärplattan på ett sätt som stimulerar utveckling och förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.
Röda Diamanten
På Röda Diamanten arbetar vi med åldersgruppen 1-3 år. Vår miljö utformas och anpassas utifrån barnens behov och intresse. Vi tar vår utgångspunkt i Maria Montessoris idéer och utifrån förskolans läroplan. Allt är anpassat för det lilla barnet och huvudfokus under de första åren är att stödja barnet självständighetsutveckling och skapa trygghet och lugn.

Vår avdelning har låga bord, stolar och miljön är anpassad efter barnen. Vi arbetar mycket med att öva på vår självständighet, och att vi hjälper varandra. Vårt mål är att barnen ska få möjlighet att vara med och hjälpa till så mycket som möjligt under dagen, exempelvis torka borden, sopa golven eller köra matvagnen. Vi ger barnen tid och utrymme åt praktiska vardagsövningar så som att klä på och av sig, tvätta sina händer, ta mat och äta själv och så vidare.
De yngsta barnen utforskar gärna sin omgivning med alla sina sinnen, därför lägger vi också stor vikt vid lärmiljön. Vi arbetar mycket med vår grovmotorik, dansar, Miniröris, åker rutschkana och hoppar på studsmatta. Då barns rörelsebehov är stort går vi också ut varje dag så att de får utrymme att röra sig och samtidigt få frisk luft.
Barnen har själva möjlighet att välja vad dagen ska innehålla. De pusslar, bakar med deg, bygger, kör med bilar, läser sagor, målar och mycket annat.
Vi arbetar kontinuerligt med språkinlärning genom att läsa mycket för barnen, benämna föremål de pekar på, använda tecken och bildstöd, genom dagliga samtal, ha sagor, rim och ramsor samt sånger på samlingarna. Vi använder oss också av våra fina sagolådor. Vi använder också ”Polyglutt” där vi kan lyssna på inlästa böcker på olika språk.
Matematiken finns runtomkring oss och vi medvetandegör våra små genom att räkna, synliggöra siffror, former och begrepp på ett lustfyllt och lekfullt sätt. Bollen är ett klot, fönstret en rektangel. Vi har också montessorimaterial som stöd i arbetet.