Kontakta oss

Fritidshem

Fritidshemmet på Varbergs Montessoriskola är både sin egen verksamhet och en förlängning av skoldagen. Nära samarbete mellan pedagoger i fritidshemmet och skolan möjliggör förstärkning av varandras uppdrag och kompletterande undervisning. Långa sammanhängande arbetspass i skolan på förmiddagen efterföljs av lång sammanhängande utevistelse på eftermiddagarna. I fritidshemmet finns möjlighet till både aktivitet och rekreation. Vi delar lokaler med skolan men fritidshemmet har sin egen lilla oas i garaget där ute möter inne.

Eleverna möts av en genomtänkt pedagogisk inramning, det fria valet finns med här liksom i skolan. Eleverna erbjuds en mängd kreativa inslag, lek och spel, idrott och fysisk aktivitet. Det finns även möjlighet till läxläsning eller förlängd skoldag för de elever som har behov av det. Pedagogerna i fritidshemmet arbetar också som resurspedagoger i skolans undervisning.

Skola

Grundskolan erbjuder en lugn och trivsam miljö för eleverna att vistas och utvecklas i. Pedagogerna arbetar nära eleverna och skapar ett samarbete som hjälper dem framåt i strävan efter ökad lust till kunskap. Med hög lärartäthet i åldersblandade grupper får pedagogerna en stor möjlighet att se varje elevs unika behov i de olika ämnena.

I vår skola tar vi emot elever från förskoleklass upp till år 3. Majoriteten av våra elever har gått i vår förskola och har valt att fortsätta sin utbildning hos oss.

Vi arbetar i långa sammanhängande arbetspass under förmiddagar och har riktade lektioner på eftermiddagen. Eleverna arbetar utifrån sin egen individuella planering. Praktiskt material, teoretiska studier och skapande äger rum sida vid sida.

Se mig. Jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen. Jag kommer göra avtryck.

Maria Montessoris budskap “hjälp mig att göra det själv” är ledstjärnan i vårt arbete. Det innebär att barnet ställs i centrum för inlärningen, och att lärandet utgår från varje barns unika inre behov och intresse. Olikhet är utgångspunkten. Alla sinnen används vid inlärning och klassrummen speciellt anpassade för att stimulera nyfikenhet. Var barnet befinner sig i sitt eget individuella utvecklingsstadium är viktigt och avgörande för att främja inlärningen. Vi tror på kraften i nyfikna och trygga barn. Alla unika, drivna och kompetenta. Se mig och mina behov – för jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen – det motiverar, stärker och skapar meningsfullhet. Det jag kan, gör och den jag är och blir – kommer göra avtryck i världen.

Sedan starten 1990 har Varbergs Montessoriskola byggt sin verksamhet på Maria Montessoris tankar och pedagogik om hur barnets utveckling och lärande bäst kan främjas. Vi anpassar kontinuerligt pedagogiken till nutid och följer aktuell forskning. Med hjälp av montessorimetoden säkerställer Varbergs Montessoriskola att barn och elever följer de nationella styrdokumenten för förskola, skola fritidshem.

Vi uppmuntrar barnet att vara sig själv, och hjälper dem på vägen till att bli självständiga och harmoniska.