Kontakta oss

Om oss

Vår idé

…vi tror på varje människas inneboende vilja att utvecklas,
ta ansvar, bidra och engagera sig. 

Vår vision

…är en värld som börjar med barnen. Där varje människas bidrag till helheten får ta plats, värdesätts och blomstrar.

Vårt förhållningssätt

Montessoripedagogikens kännetecken handlar först och främst om en tilltro till barnets förmåga, kapacitet och intelligens. Barnets starka behov och vilja att upptäcka, att pröva och att lära sig om sig själva och sin omvärld. Barn genomgår samma utvecklingsfaser i alla miljöer och kulturer och över tid.

Montessoripedagogiken bygger på barns behov i olika skeenden av livet och tar sin utgångspunkt i barnets psykiska utveckling. Pedagogiken syftar till att ge barn möjlighet att utvecklas till fördomsfria, öppna, nyfikna och ifrågasättande vuxna som vågar stå för sina åsikter. Vuxna som har förståelse för ekologi och insikt om att vi bor på en jord med ändliga resurser och som förstår att samexistens och fred är den rätta och enda vägen för mänskligheten.

Vi följer de nationella läroplanerna men glädjande nog har Svenska Montessoriförbundet nu också tagit fram en kursplan för Montessoriskolor som kopplar montessoripedagogiken till läroplanerna. Läs mer om Montessoripedagogiken på Svenska Montessoriförbundets webbplats.

Ledningsgruppen leder tillsammans med styrelsen verksamheten i både skola och förskola. Ledningsgruppen består av Ulrika Enander, Katrin Börjesson, Annika Nilsson och Jennie Andersson.

Skola

Grundskolan erbjuder en lugn och trivsam miljö för eleverna att vistas och utvecklas i. Pedagogerna arbetar nära eleverna och skapar ett samarbete som hjälper dem framåt i strävan efter ökad lust till kunskap. Med hög lärartäthet i åldersblandade grupper får pedagogerna en stor möjlighet att se varje elevs unika behov i de olika ämnena.

I vår skola tar vi emot elever från förskoleklass upp till år 3. Majoriteten av våra elever har gått i vår förskola och har valt att fortsätta sin utbildning hos oss.

Vi arbetar i långa sammanhängande arbetspass under förmiddagar och har riktade lektioner på eftermiddagen. Eleverna arbetar utifrån sin egen individuella planering. Praktiskt material, teoretiska studier och skapande äger rum sida vid sida.

Se mig. Jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen. Jag kommer göra avtryck.

Maria Montessoris budskap “hjälp mig att göra det själv” är ledstjärnan i vårt arbete. Det innebär att barnet ställs i centrum för inlärningen, och att lärandet utgår från varje barns unika inre behov och intresse. Olikhet är utgångspunkten. Alla sinnen används vid inlärning och klassrummen speciellt anpassade för att stimulera nyfikenhet. Var barnet befinner sig i sitt eget individuella utvecklingsstadium är viktigt och avgörande för att främja inlärningen. Vi tror på kraften i nyfikna och trygga barn. Alla unika, drivna och kompetenta. Se mig och mina behov – för jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen – det motiverar, stärker och skapar meningsfullhet. Det jag kan, gör och den jag är och blir – kommer göra avtryck i världen.

Sedan starten 1990 har Varbergs Montessoriskola byggt sin verksamhet på Maria Montessoris tankar och pedagogik om hur barnets utveckling och lärande bäst kan främjas. Vi anpassar kontinuerligt pedagogiken till nutid och följer aktuell forskning. Med hjälp av montessorimetoden säkerställer Varbergs Montessoriskola att barn och elever följer de nationella styrdokumenten för förskola, skola fritidshem.

Vi uppmuntrar barnet att vara sig själv, och hjälper dem på vägen till att bli självständiga och harmoniska.