Kontakta oss

Röda Diamanten

På Röda Diamanten arbetar vi med åldersgruppen 1-3 år.  Vår miljö utformas och anpassas utifrån barnens behov och intresse. Vi tar vår utgångspunkt i Maria Montessoris idéer och utifrån förskolans läroplan. Allt är anpassat för det lilla barnet och huvudfokus under de första åren är att stödja barnet självständighetsutveckling och skapa trygghet och lugn.

Vår avdelning har låga bord, stolar och miljön är anpassad efter barnen. Vi arbetar mycket med att öva på vår självständighet, och att vi hjälper varandra. Vårt mål är att barnen ska få möjlighet att vara med och hjälpa till så mycket som möjligt under dagen, exempelvis torka borden, sopa golven eller köra matvagnen. Vi ger barnen tid och utrymme åt praktiska vardagsövningar så som att klä på och av sig, tvätta sina händer, ta mat och äta själv och så vidare.

De yngsta barnen utforskar gärna sin omgivning med alla sina sinnen, därför lägger vi också stor vikt vid lärmiljön. Vi arbetar mycket med vår grovmotorik, dansar, Miniröris, åker rutschkana och hoppar på studsmatta. Då barns rörelsebehov är stort går vi också ut varje dag så att de får utrymme att röra sig och samtidigt få frisk luft.

Barnen har själva möjlighet att välja vad dagen ska innehålla. De pusslar, bakar med deg, bygger, kör med bilar, läser sagor, målar och mycket annat.

Vi arbetar kontinuerligt med språkinlärning genom att läsa mycket för barnen, benämna föremål de pekar på, använda tecken och bildstöd, genom dagliga samtal, ha sagor, rim och ramsor samt sånger på samlingarna. Vi använder oss också av våra fina sagolådor. Vi använder också ”Polyglutt” där vi kan lyssna på inlästa böcker på olika språk.

Matematiken finns runtomkring oss och vi medvetandegör våra små genom att räkna, synliggöra siffror, former och begrepp på ett lustfyllt och lekfullt sätt. Bollen är ett klot, fönstret en rektangel. Vi har också montessorimaterial som stöd i arbetet.

Se mig. Jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen. Jag kommer göra avtryck.

Maria Montessoris budskap ”hjälp mig att göra det själv” är ledstjärnan i vårt arbete. Det innebär att barnet ställs i centrum för inlärningen, och att lärandet utgår från varje barns unika inre behov och intresse. Olikhet är utgångspunkten. Alla sinnen används vid inlärning och klassrummen speciellt anpassade för att stimulera nyfikenhet. Var barnet befinner sig i sitt eget individuella utvecklingsstadium är viktigt och avgörande för att främja inlärningen. Vi tror på kraften i nyfikna och trygga barn. Alla unika, drivna och kompetenta. Se mig och mina behov – för jag vill lära, utforska och utvecklas. Låt mig visa vägen – det motiverar, stärker och skapar meningsfullhet. Det jag kan, gör och den jag är och blir – kommer göra avtryck i världen.



Friskola och ekonomisk förening

Varbergs Montessoriskola är en friskola som drivs som en ekonomisk förening. Vi är inte någon vinstdrivande friskola och det finns inga ägare eller andra huvudmän som tar ut någon ersättning. Eventuellt ekonomiskt överskott återinvesteras för att utveckla verksamhetens kvalitet.

Mer om föreningen

Vi uppmuntrar barnet att vara sig själv, och hjälper dem på vägen till att bli självständiga och harmoniska.