Pedagogiken

Maria Montessori

Maria Montessori var en pionjär på många sätt, hon var nämligen Italiens första kvinnliga läkare. Dessutom var Maria nominerad till Nobels fredspris ett flertal gånger.

Maria Montessori upptäckte att när barn i behov av särskilt stöd gavs praktiska och sensoriska studiematerial så nådde de snarlika resultat som andra skolbarn. Ett av montessoripedagogikens kännetecken är än idag de förberedda lärmiljöerna med taktila och skapande arbetsmaterial. Materialet konkretiserar det abstrakta.

Ett klassrum med barn som utövar Montessori-pedagogik.

En innegård i rom med blommande buskar coh lekande barn

På denna gård startade Maria Montessori sin första förskola i Rom.

Individuellt lärande i fokus

Maria Montessori uppmanade pedagoger att observera barnen, för de är tydliga med att uttrycka sina behov. Hon såg barnen som kompetenta och unika varelser. Maria Montessori var en av de första som beskrev anknytningsteori, vilken idag är välkänd och vetenskapligt erkänd. Baserat på anknytningsteori är vi på Varbergs Montessoriskola envisa med att ha tre veckors inskolning så att det lilla barnet får chans att knyta an till nya vuxna. Men inskolning är också till för föräldrarna så att ni ska känna er trygga och bekväma med pedagogerna. Är föräldrar trygga så kommer barnen också att vara det.

En viktig uppgift för pedagogen är att se till att barnen inte avbryts i onödan när de är fokuserade och koncentrerade. Vi har långa sammanhängande arbetspass så att barnen får lov att vara kvar i sin lärandeprocess.

Blandade årsklasser tillhör Montessoripedagogiken då vi är övertygade om att det främjar barnets tro på sig själv och sin unika utveckling. Det får barnen att lägga mindre vikt vid att jämföra sig med varandra. Elevernas individuella mognad infaller vid så olika tidpunkt att elever lättare hittar andra elever att arbeta med eller leka med i en större åldersblandad grupp.

Individen och samhällsansvar

Individen i fokus – men inte individualistiskt. Hos oss får barnen lov att vara individer. Jaget och individen är viktig, om jag förstår mig själv kan jag också ta ansvar för mig själv och då har jag större möjlighet att ta mitt ansvar som samhällsmedborgare. Jaget i relation till hela planeten är avgörande.

Barn som pysslar och leker.

Medarbetare från Varbergs Montessoriskola på studiebesök på en Montessoriskola i Italien.

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.